Tips voor bloemen fotograferen, het is immers lente!

Door | 26.3.15 1 reactie
Op de website photofacts.nl kwam ik super handige tips tegen voor het fotograferen van bloemen. Hier staan de bloemen al vol in bloei, en het is lente dus deze tijd leek mij de perfecte tijd voor wat tips! Een aantal van deze tip's laat ik zien en bespreek ik in dit artikel.




1. Gebruik een macro objectief
Ideaal voor mooie foto's van bloemen is het gebruik van een macro-objectief. Een 'echt' macro-objectief projecteert wat je fotografeert 1:1 op je sensor. Zo kun je dus iets kleins enorm groot in beeld brengen. Ideaal om details van een bloem mee vast te leggen. Met een macro-objectief kun je zo bijzondere detailfoto's maken.

Wanneer je een macro-objectief gebruikt moet je goed op de scherptediepte letten. Wanneer je erg dicht op je onderwerp zit kan de scherptediepte vaak zo klein zijn dat slechts een paar millimeter scherp is. Het is daarom niet vreemd om in deze gevallen op bijvoorbeeld f/11 te fotograferen.

Heb je geen macro-objectief? Een teleobjectief met een macrostand is vaak een prima alternatief. Ook een compact- of bridgecamera kan een praktisch alternatief zijn. Vaak hebben deze camera's een uitstekende macrostand.


  • Zelf gebruik ik vaak mijn kit-lens om foto's van bloemen te maken maar om echt details te zien heb je inderdaad al snel een macro- objectief nodig. Er zijn ook goedkopere alternatieven waarover ik al eerder heb verteld zoals een close-up filter of een 'opschroef' macro-objectief'. Hiermee kan je ook een hoop bereiken en is gewoon een stuk goedkoper. Ook een goede manier dus om te kijken of macro fotografie iets voor jou is voordat je een macro-objectief aanschaft.


2. Werk vanaf een statief

Wanneer je uit de hand fotografeert kun je snel te maken krijgen met een te lage sluitertijd. Helaas kom je hier vaak thuis pas achter, omdat de foto achter op het schermpje van je camera wel scherp oogt. Thuis blijkt dan op je grote monitor dat er toch veel te veel beweging in zat.

Het is dus erg verstandig om een statief te gebruiken wanneer je bloemen gaat fotograferen. Met een goed statief kun je ook laag bij de grond werken (vaak handig bij bloemen), maar kan jouw statief dat niet dan zijn er alternatieven zoals een rijstzak of een mini-statief.

Ook als je vanaf statief werkt moet je natuurlijk nog steeds rekening houden met beweging door bijvoorbeeld wind. Houd eventueel de bloem die je fotografeert (buiten beeld) vast met je hand om zo minder last te hebben van de wind.

  • Toen ik nog met mijn telelens (met macro functie) bloemen fotografeerde gebruikte ik inderdaad ook een statief, nu doe doe ik het uit de hand. Een mini-statief of rijstzak vind ik een goede tip, een gewoon statief vind ik zelf soms best onhandig. Ook herkenbaar is beweging door de wind, ik probeer dan vaak in de meest onmogelijke posities de bloem vast te houden zonder zelf op de foto te komen maar soms is de beste optie toch echt even wachten tot de wind gaat liggen!


3. Werk met een kleine scherptediepte
Bloemen zijn vaak te vinden in een rommelige omgeving; er zijn veel kleine details die ook om aandacht vragen; takjes, steentjes, aarde en natuurlijk andere bloemen. Om toch rust te krijgen in je foto en aandacht te vestigen daar waar jij die wilt hebben kun je gebruik maken van een kleine scherptediepte.

Met een kleine scherptediepte kun je er voor zorgen dat alleen jouw hoofdonderwerp scherp in beeld is. De rest van de omgeving wordt dan onscherp weergeven en trekt veel minder de aandacht.
Fotografeer je met een macro-objectief, dicht op je onderwerp, dan moet je vaak juist het diafragma dichtdraaien (grotere scherptediepte), om toch voldoende scherpte in je foto te krijgen. Werk je vanaf wat meer afstand dan is fotograferen op f/2.8 (of iets in die richting) juist weer wel heel mooi.

  • Met een kleine scherptediepte kun je zulke mooie/aparte foto's creëren en heel veel detail geven op het punt dat jij wil. Onderstaande foto's zijn bijvoorbeeld met een hele kleine scherptediepte genomen. Deze prachtige bloemen kwam ik tegen in een Vlindertuin, geen wind alles was stil dus de ideale omstandigheden voor een scherpe foto!  




4. Speel met je standpunt
Natuurlijk kun je een bloem recht van boven fotograferen. Deze positie is waarschijnlijk erg herkenbaar, want zo zie je bloemen in het dagelijks leven vaak. Het is echter leuk om juist een ander standpunt te nemen.

Op gelijke hoogte met de bloem bijvoorbeeld, door laag bij de grond te fotograferen. Nog interessanter wordt het wanneer je een bloem van onderen fotografeert. Een standpunt vanuit waar je normaal een bloem niet ziet. Speel dus vooral met het standpunt en probeer meerdere invalshoeken voor een bijzondere foto.

  • Door verschillende standpunten uit te proberen creëer je de meest interessante foto's. Zelf ben ik fan van objecten op gelijke hoogte fotograferen. Dus bij een bloem op de grond, ga ik zelf ook op de grond liggen om zo een foto te maken die net wat anders is dan normaal en waarschijnlijk hierdoor ook interessanter wordt om naar te kijken.

Ik denk dat de bovenstaande tip's het belangrijkst zijn voor het maken van goede, mooie bloemen foto's. Voor de rest van de tip's kun je terecht op deze website. Ga jij deze tips gebruiken bij de volgende keer dat je bloemen fotografeert?
Nieuwer bericht Ouder bericht

1 opmerking:

  1. Leuke en handige tips! Ik wil het ook wat meer gaan doen nu ik weer een tuin heb!

    BeantwoordenVerwijderen