Show je camera | Arno

Door | 3.12.14 2 reacties
Het eerste 'Show je camera' artikel is een feit! In dit artikel kom je meer te weten over verschillende soorten camera's. Wil je zelf ook je camera 'showen' kijk dan hier voor meer informatie. De aftrap van dit nieuwe, terugkerende artikel wordt gedaan door Arno Hoogwerf.



Welke camera heb je?
Ik heb meerdere camera’s maar werk hoofdzakelijk met mijn Canon EOS 5d Mark III. Een min of meer logische stap na de 5d Mark II en de eerste versie waar ik mee ben begonnen toen ik professioneel ging fotograferen. Min of meer logisch is ook met merktrouw blijven aan Canon: wanneer je eenmaal geïnvesteerd hebt in een arsenaal aan lenzen, is de keuze voor een ander merk financieel gezien niet heel gunstig.

Mijn eerste 5d was een tweedehandsje. Een bewuste keuze voor een fullframe-camera aangezien ik veel bruiloften fotografeer in donkere ruimtes en graag met een geringe scherptediepte werk. Ik kon deze voor een mooie prijs overnemen van iemand die voor de nieuwe versie ging, en heb met erg veel plezier jaren met deze camera gewerkt. Echter, de resolutie van 12 megapixel en het beperkte iso-bereik was al snel ontoereikend voor commerciële opdrachten, en ook een foto over een volledige spread in een trouwalbum werd erg lastig, waardoor ik de overstap maakte naar de 5d Mark II. Een hele verbetering qua resolutie, snelheid en iso, en de handige toevoeging van Liveview, wat vooral bij interieur/exterieur-fotografie erg handig is.


Autofocus
De autofocus is altijd wel een bekend minpuntje geweest van de 5d, vooral in de Mark I met slechts 9 punten waarvan eigenlijk alleen de middelste bruikbaar was. Bij de tweede versie is dit al wel iets verbeterd maar een van de hoofdredenen om naar de Mark III is toch wel dat deze de geavanceerde 61-punts autofocus uit Canons topmodel EOS-1dX heeft gekregen. Erg handig wanneer je bijv. een bruid met haar vader de hele weg van binnenkomst naar altaar in focus wil houden, of wanneer je sporters fotografeert die veel bewegen.

Dubbel kaartslot
Het tweede grote argument om over te stappen naar de Mark III was voor mij wel het dubbele kaartslot. In deze camera kun je nu zowel een CF-kaart kwijt als een SD-kaart waarbij je diverse mogelijkheden hebt om deze samen te gebruiken. Normaliter gebruik ik de CF-kaart als backup, waarbij de camera de raw-bestanden op beide kaarten opslaat. Mocht er een kaartje sneuvelen of kwijtraken heb je op de andere dus nog een exacte kopie. En deze optie heeft me onlangs nog gered, waarbij de kaartlezer van een klant mijn SD-kaart onleesbaar maakte en ik gelukkig nog een backup had op het andere kaartje.

Bij profielfotosessies gebruik ik het op een andere manier, waarbij ik de raw-beelden op de CFkaart bewaar en ik kleine jpg-versies op een Eye-Fi SD-kaart opsla die ik dan draadloos direct op een iPad kan bekijken.

Waarom Canon?
In de tijd van de eerste betaalbare digitale spiegelreflexcamera’s had Canon mijns inziens een voorsprong op Nikon, vooral wanneer je hogere iso’s nodig had. De ruis bij Canon vond ik beter, en Canon had destijds betere vaste brandpunt-lenzen in hun collectie. Qua autofocus is Nikon wel al jaren stukken beter dan Canon en de laatste twee modellen van Nikon hebben waanzinnige sensors met een zeer groot dynamisch bereik, iets wat erg handig kan zijn bij bijv. interieurfotografie. De kleuren van Canon vind ik wel weer stukken mooier, vooral in huidtinten, waardoor ik voorlopig nog wel trouw blijf aan mijn Canon.
 
Deze foto's zijn gemaakt met de Canon EOS 5d Mark III

Welke lenzen gebruik je?
Ik heb best veel lenzen, minimaal 8, maar heb ze zelden altijd allemaal nodig. Iedere opdracht vraagt weer andere objectieven, maar het meeste fotografeer ik met een 24-70mm f/2.8 en 50mm f/1.2 lens. Voorheen gebruikte ik eigenlijk alleen maar primes (vaste brandpunt-lenzen) omdat deze scherper zijn, lichtsterker, lichter en minder last hebben van optische vervormingen. Een bruiloft fotografeerde ik dan ook altijd met ‘de bekende drie’; 35, 50 en 85mm, en na wat ervaring kon ik in 2 seconden wel een lens wisselen mocht dat nodig zijn. De nieuwe versie van de 24-70mm zoomlens van Canon bracht echter veel verandering bij veel trouwfotografen en andere fotografen die voorheen met primes schoten. Waar de oude 24-70mm niet alleen zwaar en lomp is, maar ook onscherp en veel last heeft van chromatische aberraties, is de EF 24-70mm f/2.8L II USM nagenoeg vergelijkbaar met de eerder genoemde primes. De lichtsterkte is wel wat minder, maar de nieuwe camera’s zijn dusdanig goed in hoge iso’s dat dit daarmee weer te compenseren is, en de vignettering die gepaard gaat met zoomlenzen is goed weg te werken in Lightroom.

Bij lange reportages zoals een bruiloft is het goed om zo licht mogelijk bepakt op pad te gaan. Iedere 100 gram extra om je schouders ga je na 4 uur echt wel voelen, dus is het noodzaak om onnodig gewicht te schrappen. Waar ik voorheen bij een bruiloft met een lenstas om m’n schouders liep, haal ik nu een vergelijkbaar resultaat met slechts 1 zoomlens en dat werkt heerlijk. Tijdens de fotoshoot heb ik wel vaak een extra lens bij me (een 100mm prime of 70-200mm zoomlens voor de lange shots), maar die gaan na de shoot weer de auto in.



Nieuwer bericht Ouder bericht

2 opmerkingen:

  1. Super handig artikel zeg! Ben benieuwd naar de volgende "reviews"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel fijn te horen dat je het handig vindt :)

    BeantwoordenVerwijderen